اهمیت نگهداری پروژه های راهسازی

اهمیت نگهداری پروژه های راهسازی

نگهداری پروژه های راهسازی به مجموعه ­ای از فعالیت­ها که به طور پیوسته و همیشگی بر روی جسم راه، ابنیه فنی، تاسیسات، تجهیزات ایمنی و حریم مرتبط به ­منظور سرویس ­دهی راه در حد مطلوب باشد گفته می­شود؛ به عبارتی وضعیت راه همانند کیفیت زمان ساخت آن حفظ شده و یا ارتقای وضعیت ­می­یابد. در تعریف جامع­ تر نگهداری راه عبارت است از کارهای روزمره که بر روی راه به صورت دستی و یا با استفاده از ماشین ­آلات و تجهیزات مهندسی انجام می­گردد (صفارزاده و الیاسی، ۱۳۸۳). طبق تعریف بلانچارد [۱]و همکاران ( ۱۹۹۵)، نگهداری راه شامل مجموعه فعالیت­هایی از قبیل نگهداری، روسازی، شانه ­ها، شیب ­ها، تسهیلات زهکشی و دیگر ابنیه فنی در حدی است که راه را به شرایط اولیه ساخت آن نزدیک می­کند.

از آن­جایی که راه­ها از مهم­ترین دارایی­ های عمومی و وسیله ارتباطی میان کاربران به شمار می ­آیند، استفاده از برنامه­ ریزی مناسب و به تبع آن اجرای نگهداری به موقع به حفظ این سرمایه ملی کمک خواهد کرد (برنینگهام و استنکویچ[۲]، ۲۰۰۵). اما این امر در کشورهای جهان سوم به طور چشمگیری افزایش می­یابد. چرا که سبب رشد اقتصادی، کاهش فقر، اشتغال ­زایی و ارائه خدمات اجتماعی می­گردد (لویک،۲۰۰۱؛  ون ریجن[۳]، ۲۰۰۶). به این ترتیب از گام­ های مورد نیاز برای تضمین سرمایه­ گذاری­های کلان در این بخش نگهداری موثر می­باشد.

چراکه راه­های ایجاد شده به مرور زمان در اثر عوامل جوی و بهره ­برداری دچار تخریب شده و از ارزش اولیه آن­ها کاسته خواهد شد (طباطبایی و رحمن، ۱۳۸۸). علاوه بر این نگهداری به موقع سبب کاهش هزینه­ های عملیاتی خودروها، افزایش ایمنی جاده ­ها و اطمینان از حمل و نقل، ایجاد مزایا برای کاربران و افزایش استفاده بهینه خواهد شد (برینگهام و استنکویچ، ۲۰۰۵). در ایران نیز راه­ها از جمله اصلی­ ترین ابزار ارتباطی به شمار می­روند، از این طریق امکان فیزیکی دسترسی به وسیله خودروهای شخصی نیز وجود دارد (معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ۱۳۸۳). عدم توجه به مساله نگهداری با آگاهی از هزینه ­های بالای احداث راه­های جدید­، مساله ­ای که در سرتاسر دنیا با آن مواجه هستیم ( لویک، ۲۰۰۱).

با توجه به مطالعه صورت گرفته توسط آنانا[۴] (۱۹۷۹) هزینه ­های ساخت بین ۷۱ الی ۸۱ درصد و هزینه ­های نگهداری بین ۱۹ الی ۲۹ درصد کل هزینه­ های سرمایه­ گذاری شده برای راهسازی می­باشد. هزینه نگهداری راه­ها در صورت غفلت بعد از سه سال ۶ برابر و بعد از پنج سال ۱۸ برابر هزینه ­های نگهداری اولیه راه­ها می­باشد (برنینگهام و استنکویچ، ۲۰۰۵). هم­چنین بسیاری از هزینه ­های بالای نگهداری را می­توان به طرح­های معیوب که در مراحل اولیه بدون توجه به فعالیت­های نگهداری آینده طراحی و سپس اجرا می­گردند نسبت داد. بسیاری از این مشکلات زمانی که طراحی در عمل موفقیت­ آمیز به نظر نمی­رسند به وجود می­آیند (لی[۵]، ۱۹۸۷).

  1. صفارزاده، محمود؛ الیاسی، رضا. ۱۳۸۳. ارائه چارچوب تعمیر و نگهداری راه بر مبنای چارچوب تحلیل سلسله مراتبی. فنی و مهندسی مدرس. شماره ۱۵. بهار.
  2. طباطبایی، سید عباس؛ رحمن، علی. ۱۳۸۸. اهمیت و جایگاه نگهداری راه­ها در ایران. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیرساخت­ها. دانشگاه شهید چمران اهواز – دانشگاه فنی و مهندسی – گروه عمران.
  3. راهنمای بهسازی رویه­های آسفالتی و شنی،۱۳۸۳. نشریه شماره ۲۹۶ دفتر امور فنی. تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله، معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
  4. Anana, J., (1979). “The Organization for Road Maintenance in Nigeria”, Proceedings of Nigerian Building and Road Research Institute.
  5. Blanchard, B. S., Verma, D. C., & Peterson, E. L. (1995). Maintainability: a key to effective serviceability and maintenance management. New York, US: John Wiley & Sons
  6. Burningham, Sally. Stankevich, Natalya. Why road Maintenance is important and How to get it 2005. The word bank, Washington ,DC.
  7. Levik, Kjell.(2001) How to Sell the Message ’’ Road maintenance is Necessary’’ to Decision maker. Assistant Director General, Norwegian Public roads Administration.
  8. Lee, M. (1987), Building Maintenance Management, 3rd ed., Collins, London.
  9. Van Rijn, John. Road maintenance Planning. 2006.

[۱] ) Blanchard & et al

[۲] ) Burningham, Stankevich

[۳] ) Van Rijn

[۴] ) Anana

[۵] ) Lee

نوشتن دیدگاه